Op welk punt van zijn elliptische baan is een planeet op een bepaald moment? In 1609, kon Johannes Kepler deze vraag beantwoorden met behulp van de volgende eenvoudige wet:
Deze wet wordt ook wel de perkenwet genoemd.
De wet zal worden geïllustreerd door een computersimulatie. Rechtsboven kun je kiezen uit één van de negen planeten of de komeet
van Halley. Verder is het mogelijk de baan van een denkbeeldig hemellichaam te bepalen door de half lange as en de excentriciteit in te tikken.
(Vergeet niet op "Enter" te drukken.) Het starten, pauzeren en resetten van de simulatie kun je met de besbetreffende knoppen doen.
Ook kun je de simulatie vertragen. Als je voor "Sectoren" kiest,
zal de app twee sectoren laten zien die een gelijke oppervlakte hebben en twee klokken waarop de tijd is af te lezen die nodig is voor het
passeren van de sectoren (uitgedrukt in een deel van de baan periode T). De sectoren kunnen worden vergroot of verkleind met een schuifregelaar
of gedraaid met ingedrukte muisknop. De snelheidsvector van de planeet of komeet wordt indien gewenst, getekend. Rechtsonder geeft het programma
informatie over de afstand vanaf de zon in astronomische eenheden
(1 AE = 1,49597870 × 1011 m) en de snelheid (in km/s).
source: https://www.walter-fendt.de/html5/phnl/keplerlaw2_nl.htm